hamahang_iphone16

رونمایی اپل از آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو

هر سال عادت کرده‌ایم که اواخر تابستان / اوایل پاییز شاهد رونمایی نسخه‌های جدید گوشی‌های هوشمند آیفون باشیم. امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و هفته گذشته،‌ اپل با برگزاری مراسمی، از جدیدترین گوشی‌های خود موسوم به آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو رونمایی کرد.

 

iPhone 16 با گوشی سال قبل خود تفاوت‌های ظاهری زیادی دارد. اولین تفاوت ظاهری به نحوه قرارگیری دوربین‌ها برمی‌گردد که برخلاف آیفون ۱۵، شاهد هستیم که دو لنز دوربین آیفون ۱۶ در زیر همدیگر قرار گرفته‌اند. اتفاقی که آخرین بار در سال ۲۰۲۰ و با آیفون ۱۲ رخ داده بود. رنگ‌های جدید، اضافه شدن دکمه اکشن (که در نسخه پرو گوشی‌های سال قبل شاهد آن بودیم) و یک دکمه کنترل دوربین از دیگر تفاوت‌های ظاهری نسخه‌های امسال آیفون هستند.

 

iPhone 16 All Colors

اما آیفون ۱۶، از لحاظ سخت‌افزاری نیز ارتقا یافته است و تفاوت‌ها تنها به تفاوت‌های ظاهری بسنده نمی‌شود. پردازنده جدید سه نانومتری A18 که محصول خود اپل است، درون این گوشی قرار دارد. از طرف دیگر، باتری آیفون جدید نیز بهبود یافته و همچنین این گوشی در برابر آب و گرد و غبار نیز مقاوم‌تر است. قابلیت پیغام‌رسانی از طریق ماهواره، وای فای ۷ و همچنین بهبود سیستم خنک‌کنندگی گوشی برای عملکرد بهتر در بازی‌ها، از دیگر تفاوت‌های عمده آیفون ۱۶ با نسخه سال قبل خود یعنی آیفون ۱۵ هستند.

اما یکی از تفاوت‌های عمده گوشی امسال آیفون، دکمه‌ای موسوم به دکمه کنترل دوربین است. این دکمه جدید،‌ دقیقا در زیر دکمه خاموش / روشن کردن گوشی قرار گرفته است. کاربران آیفون ۱۶ با استفاده از این دکمه که به لمس نیز حساس است، می‌توانند تنظیمات دوربین خود را به راحتی تغییر دهند و با فشردن آن، عکس بگیرند.

iPhone 16 converter

پردازنده A18 اپل که در این آیفون شاهد آن هستیم، تا ۳۰ درصد از پردازنده آیفون ۱۵ سریع‌تر است و در عین حال ۳۰ درصد نیز توان مصرفی کمتری دارد. پردازنده گرافیکی A18 تا ۴۰ برابر از پردازنده گوشی‌های سال قبل عملکرد سریع‌تری دارد و همچنین تا ۳۵ درصد توان کمتری مصرف می‌کند. به همین دلیل است که گوشی‌های جدید آیفون، عمر باتری طولانی‌تری نسبت به گوشی‌های سال قبل دارند. قدرت بسیار زیاد این پردازنده باعث شده است که آیفون ۱۶ توانایی اجرای بازی‌های بسیار سنگین از لحاظ گرافیکی مانند اسسینز کرید میراژ و رزیدنت ایول ۴ را داشته باشد.

 

آیفون ۱۶، اولین گوشی اپلی است که با توجه به نداشتن برچسب «پرو» می‌تواند از هوش مصنوعی اپل که با نام Apple Intelligence شناخته می‌شود، استفاده کند. هوش مصنوعی‌ای که قرار است با یک بروزرسانی نرم‌افزاری به گوشی های جدید آیفون اضافه شوند. آیفون ۱۶ دارای یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است. همچنین دوربین اولترا واید آن نیز بهبودهایی دریافت کرده است.

 

آیفون ۱۶ نیز مانند قبل، در دو اندازه ۶.۱ اینچی و ۶.۷ اینچی به بازار عرضه خواهد شد. صفحه نمایش‌های ۶۰ هرتزی که دارای بیشینه روشنایی ۲۰۰۰ نیتی هستند. قیمت آیفون ۱۶ نیز از ۷۹۹ دلار شروع خواهد شد. آیفون ۱۶ پلاس نیز با قیمت پایه ۸۹۹ دلاری به بازار عرضه خواهد شد.

 

اما این گوشی تنها محصول معرفی شده در مراسم اپل نبود. اپل، در ادامه این مراسم از نسخه‌های پرو آیفون ۱۶ نیز رونمایی کرد. این گوشی‌های جدید، از لحاظ ظاهری شباهت بسیار بیشتری به نسخه‌های سال قبل خود دارند و دکمه کنترل دوربین و بزرگ‌تر شدن بسیار کم صفحه نمایش، تنها تفاوت‌های این نسخه از لحاظ ظاهری با نسخه سال قبل است.

 

آیفون ۱۶ پرو، با صفحه نمایشی ۶.۳ اینچی و آیفون ۱۶ پرو مکس با صفحه نمایشی ۶.۹ اینچی به بازار عرضه می‌شوند که نسبت به نسخه‌های سال قبل خود ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر شده‌اند. بدنه این گوشی‌ها نیز مانند سال گذشته از تیتانیوم ساخته شده است و در چهار رنگ مشکی، سفید، طبیعی و رنگ جدیدی موسوم به تیتانیوم کویری در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.

iPhone 16 Pro

 

این گوشی‌های حرفه‌ای اپل، دارای پردازنده A18 Pro هستند. پردازنده‌ای که نسبت به A18 که در آیفون ۱۶ شاهد آن هستیم،‌ عملکرد بهتر و سریع‌تری دارند. بنا به ادعای اپل، عملکرد گرافیکی A18 Pro تا ۲۰ درصد از گوشی آیفون ۱۵ پرو سریع‌تر است.

 

آیفون ۱۶ پرو، دارای سه دوربین است. یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اصلی که اپل آن را با نام Fusion Camera می‌شناسد، یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اولتراواید و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با توانایی بزرگ کردن ۵ برابری از ویژگی‌های اصلی دوربین‌های آیفون ۱۶ پرو به حساب می‌آید.

 

بنا به گفته‌های اپل، این نسخه از آیفون‌ها، بهترین عملکرد را از لحاظ باتری در میان تمامی گوشی‌های آیفون دارا هستند. آیفون ۱۶ پرو (۱۲۸ گیگابایت) با قیمت ۹۹۹ دلار و آیفون ۱۶ پرو مکس (۲۵۶ گیگابایت) با قیمت ۱۱۹۹ دلار به بازار عرضه خواهند شد. البته این قیمت‌ها، برای مدل‌های پایه این گوشی‌ها هستند و با بالاتر بردن ظرفیت گوشی‌ها، قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *