مقایسه Z Fold 5 و Z Fold 4

Z Fold 5 در مقابل Z Fold 4 : آیا Z Fold 5 ارزش خرید دارد؟

پس از ماه‌ها انتظار سامسونگ در رویداد رونمایی از محصولات گلکسی، محصولات جدید خود از جمله گوشی‌های تاشو Z Fold 5، Z Flip 5 و اسمارت واچ های سری 6 خود را معرفی کرد. با وجود اینکه شباهت‌های بسیار زیادی به نسل‌های قبلی خود دارند اما سامسونگ تمام تلاش خود را برای بهبود برخی از ویژگی‌های کلیدی مورد نیاز کاربران کرده است هم‌چنین قابلیت‌های جدید و ایجاد تغییرات فنی خاص موجب چشم‌گیرتر شدن این گوشی‌های تاشو شده‌است. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های جدید گلکسی زد فولد 5 نسبت به نسل‌ قبلی خود می‌پردازیم. اگر به گوشی‌های تاشو علاقه‌مند هستید اما بودجه‌ی کمتری دارید، یکی از گزینه‌های شما گلکسی زدفلیپ 5 است و برای آشنایی بیشتر با این محصول می‌توانید به مقاله‌ی بررسی و مقایسه فیچرهای جدید zflip4 و zflip5 مراجعه کنید

مقایسه‌ی جدولی مشخصات فنی گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فولد 4

نام گوشی

Galaxy Z Fold 5

Galaxy Z Fold 4

ابعاد (میلی‌متر)

باز شده: 129.9 در 154.9 در 6.1

باز شده: 155.1 در 130.1 در 6.3

تا شده: 67.1 در 154.9 در 13.4

تا شده: 155.1 در 67.1 در 14.2-15.8

وزن (گرم)

253 گرم

263 گرم

فناو‌ری نما‌یشگر

Foldable Dynamic AMOLED 2X, 120Hz

Foldable Dynamic AMOLED 2X, 120Hz

اندازه نما‌یشگر

داخلی: 7.6

داخلی: 7.6

بیرونی: 6.2

بیرونی: 6.2

چیپست

Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy

Snapdragon 8+ Gen 1

رم

12 گیگابایت

12 گیگابایت

حافظه داخلی

۲۵۶ یا ۵۱۲ یا ۱ ترابایت گیگابایت

۲۵۶ یا ۵۱۲ یا ۱ ترابایت گیگابایت

دوربین پشت

۵۰ مگاپیکسل عریض (wide)، f/1.8

۵۰ مگاپیکسل عریض (wide)، f/1.8

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض (ultrawide)، f/2.2

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض (ultrawide)، f/2.2

۱۰ مگاپیکسل تله‌فوتو ۳ برابر (telephoto ۳x )، f/2.4

۱۰ مگاپیکسل تله‌فوتو ۳ برابر f/2.4

دوربین جلو

داخلی: ۴ مگاپیکسل، f/1.8

داخلی: ۴ مگاپیکسل، f/1.8

بیرونی: ۱۰ مگاپیکسل، f/2.2

بیرونی: ۱۰ مگاپیکسل، f/2.2

باتری

4400 میلی آمپر ساعت

4400 میلی آمپر ساعت

سیستم عامل

Android 13

Android 12L

رابط کاربری

One UI 5.1.1

One UI 4.1.1

قیمت پایه

1799 دلار

1799 دلار

مقایسه قابلیت‌های جدید Galaxy Z Fold 5 با Galaxy Z Fold 4

زمانی که نسل جدیدی از پرچم‌داران رونمایی می‌شود همواره این سوال ذهن مخاطبان را درگیر می‌کند، که بهتر است گوشی خود را به‌روزرسانی کنم یا قابلیت‌های جدید ارزش هزینه‌های اضافی را ندارد. این مقاله تمام ویژگی‌های جدید درتلفن‌های تاشو نسل 5 سامسونگ را به شما نشان می‌دهد تا تصمیم‌گیری خرید را برای شما راحت‌تر کند.

مقایسه سخت افزاری زد فولد 4 و 5

در نگاه اول می‌توان گفت بسیاری از ویژگی‌ها از جمله اندازه‌ی صفحه‌نمایش، مشخصات دوربین، اندازه‌ی باتری و سرعت شارژ در این 2 دستگاه مشابه یکدیگر است. پس این سوال پیش می‌آید که اصلا چرا باید گوشی خود را با نسل جدید تعویض کنیم؟
Z Fold 5 دارای طراحی لولای جدید بدون شکاف، بدنه باریک‌تر، سبک‌تر و تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 2 است که نوید عملکرد سریع‌تر و عمر باتری بیشتر را می دهد. اگرچه سخت افزار دوربین تغییر نکرده است، اما باتوجه به بهینه‌سازی‌ها و بهبودهای نرم‌افزاری احتمالا دوربین عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

مقایسه لولای تاشو ( Flex Hinge ) زد فولد 4 و 5

به عنوان اولین و مهم‌ترین تفاوت گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فولد 4 بدون شک، می‌توان به لولا Flex جدید در Z Fold 5 اشاره کرد. این لولا دارای قطعات متحرک کمتری است و این امکان را به گوشی می‌دهد که کاملا صاف بسته شود. در Z Fold 4، هنگام بسته شدن یک شکاف بین دو طرف وجود داشت که راهی برای ورود گرد و غبار بود پس خوب است بدانید که این مشکل از بین رفته است. هر دو گوشی دارای گواهی IPX8 هستند که به معنی مقاومت در برابر آب تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری با آب شیرین است اما سری فولد سامسونگ در برابر گرد و غبار هیچ مقاومتی ندارد.

مقایسه بدنه‌ی Z Fold 5 و Z Fold 4

مزیت دیگری که می‌توان ذکر کرد، نازک‌تر و سبک‌تر بودن Galaxy Z Fold 5 نسبت به Galaxy Z Fold 4 است. وزن این گوشی تاشو از 263 گرم به 253 کاهش یافته‌است. ضخامت زد فولد 5 در حالت بسته 0.53 اینچ است در حالی که در سری پیشین ضخامت در حالت بسته حدودا 0.6 اینچ بود، در نتیجه ضخامت در حدود 2 میلی‌متر کاهش یافته‌است. این دو گوشی سامسونگ از نظر رنگبندی نیز با هم تفاوت دارند و Z Fold 5 در رنگ‌های آبی یخی، مشکی فانتوم و کرم عرضه می‌شود درحالی که رنگبندی Z Fold 4، خاکستری سبز، مشکی فانتوم و بژ عرضه شد.

مقایسه صفحه نمایش Z Fold 5 و Z Fold 4

با وجود اینکه اندازه‌ی صفحه نمایش تغییری نداشته و از لحاظ سخت‌افزاری با نسل قبلی یکسان استف از تغییرات نمایشگر این گلکسی پرچم‌دار می‌توان به افزایش 30 درصدی میزان روشنایی گلکسی زد فولد ۵ تا حداکثر 1750 نیت اشاره کرد که در نسل قبل 1200 نیت بود. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب نمایشگر گلکسی Z Fold 5، استفاده از فناوری نور آبی کم‌تر یا Blue Light Oled Care است، این فناوری با کاهش نور آبی صفحه‌نمایش، از خستگی چشم‌ها جلوگیری می‌کند.

آیا Galaxy Z Fold 5 ارزش خرید دارد؟

قیمت زد فولد 5 به صورت رسمی از 1800 دلار شروع می‌شود و با توجه به قیمت نسل قبل این گوشی تاشو که با همین قیمت به بازار عرضه شد، قیمت Z Fold 5  در ایران احتمالا بین 70 تا 80 میلیون تومان خواهد بود. با توجه به هم قیمت بودن این نسل با نسل قبلی خود، و تخفیف تنها 200 دلاری برای Z Fold 4، اگر هنوز این گوشی فولد را تهیه نکره‌اید، بهبودهای پردازنده و لولای Z Fold 5 ارزش قیمت نسل جدید زد فولد 5 را دارد.

اما باید در نظر داشت با توجه به شباهت‌های بسیار میان Z Fold 5 و Z Fold 4، احتمالاً اکثر مردم تفاوت بین این دو گوشی تاشو را در استفاده روزانه متوجه نخواهند شد. با توجه به اینکه سامسونگ بلافاصله پس از عرضه Z Fold 5 تولید و عرضه Z Fold 4 را متوقف نمی‌کند، اگر بتوانید Z Fold 4 را با تخفیف خوب پیدا کنید یا درحال حاضر Z Fold 4 دارید و به ارتقاهای ذکر شده نیاز ندارید، زد فولد 4 پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گلکسی زد فولد 4 و زد فولد 5 می‌توانید با مرکز تماس گروه هماهنگ در ارتباط باشید. هم‌چنین در صورتی که سوالی دارید می‌توانید زیر این مقاله کامنت‌ها خود را بگذارید.

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *