گلکسی Z Flip 5

بررسی و مقایسه فیچرهای جدید Z Flip 5 در برابر Z Flip 4

 با توجه به محبوبیت گوشی‌های تاشو در سال‌های اخیر، شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند از جمله سامسونگ، هواوی، اوپو، موتورولا و… در تلاشند تا در رقابت بهترین گوشی‌ هوشمند تاشو برنده باشند. سامسونگ به عنوان برندی که اولین بار این تکنولوژی را به دنیا معرفی کرد تا سال‌ها رقیبی نداشت و مسیر آسانی را طی کرد. در نتیجه‌ی این رقابت آسان برای سامسونگ سال‌ها شاهد تغییرات چشم‌گیری در سری‌های گلکسی زد فلیپ و زد فولد نبودیم. سال گذشته این بازی برای سامسونگ تغییر کرد زیرا بالاخره رقبای جدیدی برای گوشی‌های هوشمند تاشو ظاهر شدند و سامسونگ را مجبور کردند تا تغییرات بزرگ‌تری در سری جدید گوشی‌های تاشو خود ایجاد کند.

مقایسه‌ی جدولی مشخصات فنی گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فولد 4

نام گوشی

Galaxy Z flip 5

Galaxy Z flip 4

ابعاد (میلی‌متر)

باز شده: 129.9 در 154.9 در 6.1

باز شده: 165.2 در 71.9 در 6.9 میلی‌متر

تا شده: 71.9 در 165.1 در 6.9 میلی‌متر

تا شده: 84.9 در 71.9 در 17.1 میلی‌متر

وزن (گرم)

187 گرم

187 گرم

فناو‌ری نما‌یشگر

Foldable Dynamic AMOLED 2X, Adaptive 120Hz

Foldable Dynamic AMOLED 2X, 120Hz

اندازه نما‌یشگر

داخلی: 6.7

داخلی: 6.7

بیرونی: 3.4 اینچی ,Super AMOLED

بیرونی: 1.9 اینچی Super AMOLED

چیپست

Snapdragon 8 Gen 2

Snapdragon 8+ Gen 1

رم

8 گیگابایت

8 گیگابایت

حافظه داخلی

۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت

128 یا 256 یا 512 گیگابایت

دوربین پشت

12 مگاپیکسل واید، f/1.8 با لرزش‌گیر اوپتیکال

12 مگاپیکسل واید، f/1.8 با لرزش‌گیر اوپتیکال

12 مگاپیکسل اولتراواید، f/2.2

12 مگاپیکسل اولتراواید، f/2.2

دوربین جلو

10 مگاپیکسل واید، f/2.4

10 مگاپیکسل واید، f/2.4

باتری

3700 میلی آمپر ساعت

3700 میلی آمپر ساعت

سیستم عامل

Android 13

Android 12L

رابط کاربری

One UI 5.1.1

One UI 4.1.1

قیمت پایه

999 دلار

999 دلار

مقایسه ویژگی‌های جدید Z Flip 5 با Z Flip 4

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تغییری که سامسونگ در گلکسی زد فلیپ 5 انجام داد، افزایش سایز صفحه نمایش خارجی این گوشی از 1.9 اینچ در گلکسی Z Flip 4، به 3.4 اینچ در گلکسی Z Flip 5 است. این صفحه نمایش که قریبا دو برابر صفحه نمایش نسل قبلی است و با اسم Flex Window شناخته می‌شود در این نسل از گوشی‌های تاشو فلیپ، با پنل Super AMOLED، نرخ نوسازی 60 هرتز و حداکثر روشنایی 1600 نیت عرضه می‌شود. این صفحه نمایش تنها 0.1 اینچ کوچکتر از نمایشگر اصلی است، ویجت‌ها و برنامه‌های بیشتری را پشتیبانی می‎کند، حتی یک صفحه کلید با اندازه کامل نیز دارد. در واقع Z Flip 5 به شما قابلیت اجرای چندین برنامه را به صورت مستقیم می‌دهد. از جمله WhatsApp، Samsung Messages، Google Maps، YouTube و Netflix.

مقایسه سخت افزاری زد فلیپ 4 و 5

قیمت زد فلیپ 5 همانند نسل قبل خود 1000 دلار است و این نکته‌ی مثبتی برای این گوشی تاشوی پرچم‌دار محسوب می‌شود. درحالی که سبک طراحی کلی Z Flip 5 تقریباً مانند Z Flip 4 باقی مانده است، برخی تغییرات جزئی در آن ایجاد شده است. همانطور که در Z Fold 5  هم شاهد بودیم، اولین و جذاب‌ترین تغییر ظاهری سری 5 گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ، استفاده از لولای تاشو جدید و از بین رفتن فاصله‌ی بین دو صفحه‌ نمایش داخلی گوشی است که موجب کاهش ضخامت 2 میلی‌متری زد فلیپ 5 نیز شده‌است. اگرچه هیچ تغییری در چروک وسط صفحه نمایش ایجاد نشده و هنوز کاملاً قابل توجه است. هم‌چنین وزن و ابعاد زد فلیپ 5 با نسل قبلی خود کاملا یکسان است.

مقایسه‌ی پردازنده‌ی زد فلیپ 5 و زد فلیپ 4

در زد فلیپ 4 اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و در زد فلیپ 5 اسنپدراگون 8 نسل 2 به کار رفته است. این گوشی سامسونگ جدید، قطعاً از نظر قدرت پردازنده برتری دارد؛ اما در شرایط واقعی، بعید به نظر می‌رسد که شما این تفاوت را احساس کنید. پردازنده‌ی قدیمی‌تر نیز جدیدترین بازی‌های سه بعدی را بدون مشکل اجرا می‌کند. در حالی که گلکسی زد فلیپ 5 از نظر مشخصات فنی یک مزیت دارد؛ اما در واقع چیزی نیست که ارزش ارتقاء داشته باشد. هر دو گوشی دارای مشخصات باتری یکسانی هستند؛ اما با توجه به ارتقای پردازنده احتمالا مصرف باتری با اسنپدراگون 8 نسل 2 بهینه‌تر خواهد بود.

مقایسه‌ی دوربین زد فلیپ 5 و زد فلیپ 4

با توجه به شهرت سامسونگ به گوشی‌های هوشمند با دوربین عالی، این موضوع که Galaxy Z Flip 5 نسبت به Galaxy Z Flip 4 هیچ پیشرفتی واقعی در سخت افزار دوربین ندارد ناامیدکننده است. با این حال، یکی از ترفندهای ظریفی که هر دو می‌توانند به آن ببالند، توانایی گرفتن سلفی با لنزهای دوربین اصلی پشت است. هم‌چنین می‌توانید از قابلیت Flip برای باز ماندن به صورت نیمه‌پایه برای گرفتن عکس‌هایی از راه دور استفاده کنید که هیچ تلفن تاشوی دیگری این قابلیت را ارائه نمی‌دهد.

مقایسه‌ی بدنه و ابعاد زد فلیپ 5 و زد فلیپ 4

سامسونگ برای بدنه‌ی این محصول از مواد مشابه نسل قبل یعنی آلومینیوم و برای محافظ صفحه نمایش از نسل جدیدتر یعنی نسل 2 گوریلا گلس ویکتوس استفاده کرده است. هر دو گوشی دارای گواهی IPX8 هستند، این گواهی به این معناست که این گوشی در برابر گرد و غبار هیچ مقاومتی ندارد و دارای مقاوت در برابر آب تا حداکثر 30 دقیقه و عمق 1.5 متری است.

مقایسه‌ی قیمت زد فلیپ 5 و زد فلیپ 4

در نهایت به غیر از اضافه شدن یک صفحه‌نمایش بزرگتر استفاده از لولای جدید و برخی توسعه‌های نرم‌افزاری، سامسونگ واقعاً کار زیادی برای توسعه Z Flip 5 انجام نداده است. بنابراین در حالی که Z Flip 5 به وضوح گوشی بهتری است، وقتی صحبت از این می‌شود که آیا باید Galaxy Z Flip 4 خود را برای جانشین آن کنار بگذارید، پاسخ قاطعانه “نه” است، بنابراین توصیه ما این است که حداقل یک سال دیگر گوشی خود را نگه دارید و به جای آن به فکر ارتقاء به Samsung Galaxy Z Flip 6 یا 7 باشید. از جهت دیگر با توجه با یکسان بودن قیمت زد فلیپ 5 با نسل قبلی خود، اگر هنوز این گوشی را خریداری نکرده‌اید، زد فلیپ 5 گزینه‌ی بهتری برای شما است.

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *