نگاهی به ویژگی‌های گوشی‌های سری S24 سامسونگ

نگاهی به ویژگی‌های گوشی‌های سری S24 سامسونگ

ماه گذشته و در جریان مراسم «آنپکد»، سامسونگ از جدیدترین اعضای خانواده گلکسی اس رونمایی کرد. مانند روند چند سال گذشته، گوشی‌های پرچمدار امسال سامسونگ در سه نسخه اس ۲۴، اس ۲۴ پلاس و اس ۲۴ اولترا عرضه می‌شوند. از اصلی‌ترین ویژگی‌های پرچمداران امسال سامسونگ می‌توان به بزرگ‌تر شدن گوشی‌های S24 و S24 Plus، استفاده از تیتانیوم در بدنه گوشی S24 Ultra، صفحه نمایش روشن‌تر و بهبودهای سخت‌افزاری کوچک اشاره کرد.

تمرکز امسال سامسونگ در گوشی‌های پرچم‌دار خود، روی هوش مصنوعی است. هر سه گوشی جدید سری گلکسی اس، دارای ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی‌ای هستند که به کاربر در جستجوی آنلاین، ویرایش تصاویر و ویدیوها و ارتباط با دیگران کمک‌های بسیار زیادی می‌کند. دریافت بروزرسانی‌های اندروید تا ۷ سال یکی دیگر از ویژگی‌های جالب گوشی‌های سری اس ۲۴ به حساب می‌آید. همچنین سری جدید پرچم‌داران سامسونگ با اندروید ۱۴ وارد بازار خواهند شد. در ادامه نگاهی اجمالی به این ویژگی‌های جدید خواهیم داشت.

طراحی

از نظر طراحی، گوشی‌های اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس، تفاوت‌های چندان زیادی با نسخه‌های سال قبل خود ندارند و مانند سال گذشته سامسونگ از آلومینیوم در طراحی بدنه آن‌ها استفاده کرده است. هر سه گوشی امسال سری اس نیز از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، این گوشی‌های جدید خانواده گلکسی اس ۲۴ با رنگ‌های مشکی، بنفش، زرد و خاکستری به بازار عرضه خواهند شد. رنگ خاکستری جایگزین رنگ سبز در گوشی‌های پارسال شده است. اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس به ترتیب وزنی معادل با ۱۶۷ و ۱۹۶ گرم دارند. در طرف مقابل اما گوشی اس ۲۴ اولترا، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین گوشی امسال سامسونگ را داریم. گوشی‌ای که برخلاف دو برادر کوچک‌تر خود، دارای قلم اس پن است و همچنین به دلیل استفاده از تیتانیوم در طراحی بدنه آن، وزن بسیار سنگین‌تری (معادل ۲۳۲ گرم) نسبت به دو مدل دیگر دارد.

از تفاوت‌های دیگر اس ۲۴ اولترا نسبت به نسخه قبلی‌اش، حذف انحنای صفحه نمایش در بخش‌های کناری و تخت کردن آن است. به این ترتیب نوت‌برداری روی اس ۲۴ اولترا توسط قلم مخصوص سامسونگ با نام S Pen بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. صفحه نمایش اس ۲۴ اولترا توسط شیشه گوریلا آرمر محافظت می‌شود که مقاومت بیشتری نسبت به شیشه گوریلا ویکتوس ۲ که در اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس استفاده شده است، دارد. علاوه بر این، گوریلا آرمر تا ۷۵ درصد انعکاس صفحه نمایش را در S24 Ultra کاهش می‌دهد.

صفحه نمایش

مانند گلکسی‌ اس‌های سال‌های قبل، سامسونگ از نمایشگر اولد در پرچمداران خود استفاده کرده است. سایز صفحه نمایش در دو نسخه گلکسی اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس با افزایش ۰.۱ اینچی به ترتیب به ۶.۲ و ۶.۷ اینچ رسیده است و اس ۲۴ اولترا بدون تغییر نسبت به نسل قبل همان صفحه نمایش ۶.۸ اینچی را دارد.

روشنایی صفحه نمایش‌های سری گلکسی اس ۲۴ نیز به ۲۶۰۰ نیت رسیده است. صفحه نمایش S24 Plus و S24 Ultra دارای رزولوشنی معادل با 1440p است اما اس ۲۴ معمولی نمایشگری با رزولوشن 1080p را در خود جای داده است. تمامی نمایشگرهای سری اس ۲۴، نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی هستند و همچنین سامسونگ در گوشی‌های جدید خود، از سیستم خنک کنندگی بسیار بهتر و قوی‌تری استفاده کرده است که باعث می‌شود در هنگام اجرای بازی‌های سنگین یا استفاده از اپلیکیشن‌هایی که نیاز به منابع زیاد دارند، دمای گوشی بالا نرود و عملکرد گوشی همیشه در بالاترین حد خود بماند.

حافظه و رم

گلکسی اس ۲۴ با دو ظرفیت ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت به بازار عرضه خواهد شد. گلکسی اس ۲۴ پلاس با همان دو ظرفیت عرضه می‌شود با این تفاوت که رم این گوشی به جای ۸ گیگ، به ۱۲ گیگ ارتقا یافته است. اس ۲۴ اولترا نیز با ظرفیت‌های ۲۵۶، ۵۱۲ و یک ترابایت و ۱۲ گیگ رم به بازار عرضه خواهد شد.

دوربین

در بحث دوربین، S24 و S24 Plus دقیقا مانند هم هستند. هر دو این گوشی‌ها دارای یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با توانایی بزرگ‌نمایی نوری سه برابری هستند. هر دوی این گوشی‌ها نیز دارای یک دوربین ۱۲ مکاپیکسلی سلفی هستند. اما همه چیز در S24 Ultra متفاوت است. دوربین اصلی گران‌ترین عضو خانواده جدید سامسونگ، یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی است. علاوه بر این یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با توانایی بزرگ‌نمایی ۵ برابری نیز درون این گوشی تعبیه شده است. بقیه دوربین‌های اس ۲۴ اولترا مانند دو گوشی دیگر است. یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، یک ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سلفی.

ویژگی‌های هوش مصنوعی

اما اصلی‌ترین ویژگی‌ پرچمداران سال ۲۰۲۴ سری گلکسی که سامسونگ نیز تمرکز ویژه‌ای روی آن داشته است، قابلیت‌های هوش مصنوعی است. البته بد نیست که به این نکته اشاره کنیم که تمامی این ویژگی‌های هوش مصنوعی تا اواسط سال ۲۰۲۴ برای گوشی‌های سری S23، زد فلیپ ۵ و زد فولد ۵ نیز عرضه خواهند شد.

یکی از این ویژگی‌های هوش مصنوعی Circle to Search نام دارد که کاربر می‌تواند با استفاده از آن، در هر زمان با کشیدن یک دایره دور عکس یا هر سوژه‌ای، در رابطه با آن در فضای وب جستجو کند. ترجمه هم‌زمان نیز از دیگر ويژگی‌های جذاب این گوشی‌های جدید سامسونگ است. سری اس ۲۴ سامسونگ این قابلیت را دارد که در زمان مکالمه، به طور همزمان مکالمات را برای طرفین ترجمه کند. در ابتدا، این ويژگی برای ۱۳ زبان در دسترس خواهد بود. ویژگی Transcript Assist نیز فایل‌های صوتی ضبط شده را به صورت متن در می‌آورد و در حین انجام این کار، می‌تواند افراد مختلف را شناسایی کند و صحبت‌های آن‌ها را به تفکیک به متن تبدیل کند. توانایی جمع‌بندی و ترجمه فایل‌های صوتی نیز از دیگر ويژگی‌های Transcript Assist است.

در بحث ویرایش عکس و ویدیو نیز ویژگی‌های هوش مصنوعی حضور بسیار پررنگی در گوشی‌های جدید سامسونگ دارند. کاربر می‌تواند به راحتی سوژه‌ها و اشیای مختلف را در عکس‌ها جابجا کند، سایز آن‌ها را تغییر دهد و حتی به طور کلی آن‌ها را از عکس حذف کند. تمامی این کارها با استفاده از هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. در بحث ویدیو نیز اس ۲۴ می‌تواند تمامی ویدیوهای گرفته شده را به ویدیوهای ۱۲۰ فریم بر ثانیه «صحنه آهسته» تبدیل کند. اما اصلی‌ترین ویژگی‌ پرچمداران سال ۲۰۲۴ سری گلکسی که سامسونگ نیز تمرکز ویژه‌ای روی آن داشته است، قابلیت‌های هوش مصنوعی است. البته بد نیست که به این نکته اشاره کنیم که تمامی این ویژگی‌های هوش مصنوعی تا اواسط سال ۲۰۲۴ برای گوشی‌های سری S23، زد فلیپ ۵ و زد فولد ۵ نیز عرضه خواهند شد.

پردازنده

سامسونگ برای پردازنده از نسل سوم پردازنده اسنپ دراگون ۸ در هر سه گوشی خود استفاده کرده است. این پردازنده جدید، علاوه بر اینکه کمک بسیار شایانی به ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌کند، عملکرد گوشی را نیز بهبود می‌بخشد. البته بد نیست به این نکته اشاره کنیم که دو گوشی اس ۲۴ و اس ۲۴ پلاس در کشورهایی به غیر از ایالات متحده آمریکا با پردازنده اگزینوس ۲۴۰۰ مخصوص سامسونگ به بازار عرضه خواهند شد. البته سامسونگ خاطرنشان کرده است که این پردازنده هیچ‌گونه تاثیر منفی روی عملکرد گوشی نخواهد داشت. اما اس ۲۴ اولترا در همه جای دنیا فقط با پردازنده اسنپ دراگون ۸ نسل سوم به دست خریداران می‌رسد.

باتری

سامسونگ در نسخه پایه گلکسی اس ۲۴ خود از یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است. ظرفیت باتری در اس ۲۴ پلاس به ۴۹۰۰ میلی آمپر ساعت و در اس ۲۴ اولترا به ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است. هر سه این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند (البته از استاندارد قدیمی‌تر Qi به جای Qi2). بنا به ادعای سامسونگ، در صورت استفاده از شارژر ۴۵ واتی، اس ۲۴ اولترا و اس ۲۴ پلاس می توانند در مدت زمان ۳۰ دقیقه در حدود ۶۵ درصد شارژ شوند. در طرف مقابل کوچک‌ترین عضو این خانواده یعنی اس ۲۴ در همان مدت زمان و با استفاده از یک شارژر ۲۵ واتی می‌تواند تا ۵۰ درصد شارژ شود. گوشی‌های S24، S24 Plus و S24 Ultra به ترتیب با قیمت‌های ۷۹۹، ۹۹۹ و ۱۲۹۹ دلار عرضه خواهند شد.

نگاه کلی به مشخصات اصلی سری S24 سامسونگ

مشخصات

گلکسی اس ۲۴

گلکسی اس ۲۴ پلاس

گلکسی اس ۲۴ اولترا

سیستم عامل

اندروید ۱۴

اندروید ۱۴

اندروید ۱۴

نمایشگر

اولد ۶.۲ اینچی

اولد ۶.۷ اینچی

اولد ۶.۸ اینچی

رزولوشن

2340 x 1080

3120 x 1440

3120 x 1440

نرخ تازه‌سازی بیشینه

۱۲۰ هرتز

۱۲۰ هرتز

۱۲۰ هرتز

ابعاد

۱۴۷ در ۷۰.۶ در ۷.۶

۱۵۸.۵ در ۷۵.۹ در ۷.۷

۱۶۲.۳ در ۷۹ در ۸.۶

وزن

۱۶۷ گرم

۱۹۶ گرم

۲۳۲ گرم

باتری

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۴۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت

پردازنده

اسنپدراگون ۸ نسل سه / اگزینوس ۲۴۰۰

اسنپدراگون ۸ نسل سه / اگزینوس ۲۴۰۰

اسنپدراگون ۸ نسل سه

رم / ظرفیت داخلی

۸ گیگابایت / ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت

۱۲ گیگابایت / ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت

۱۲ گیگابایت / ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت

دوربین پشت

واید: ۵۰ مگاپیکسلی با f/1.8

اولتراواید: ۱۲ مگاپیکسل با f/2.2

تله‌فوتو: ۱۰ مگاپیسکل با f/2.4

واید: ۵۰ مگاپیکسلی با f/1.8

اولتراواید: ۱۲ مگاپیکسل با f/2.2

تله‌فوتو: ۱۰ مگاپیسکل با f/2.4

اصلی: ۲۰۰ مگاپیکسل با f/1.7

اولتراواید: ۱۲ مگاپیکسل با f/2.2

تله‌فوتو: ۵۰ مگاپیکسل با f/3.4

زوم: ۱۰ مگاپیکسل با f/2.4

دوربین سلفی

۱۲ مگاپیکسل با f/2.2

۱۲ مگاپیکسل با f/2.2

۱۲ مگاپیکسل با f/2.2

قابلیت‌های فیلم‌برداری

تصویربرداری 8K با ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه (فقط لنز اصلی)

تصویربرداری 4K با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه (تمامی لنزها)

تصویربرداری 8K با ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه (فقط لنز اصلی)

تصویربرداری 4K با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه (تمامی لنزها)

تصویربرداری 8K با ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه (فقط لنز اصلی)

تصویربرداری 4K با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه (تمامی لنزها)

ارتباطات

5G، وای فای 6E، بلوتوث نسخه ۵.۳

5G، وای فای 6E، بلوتوث نسخه ۵.۳

5G، وای فای 7، بلوتوث نسخه ۵.۳

شارژ بی‌سیم

دارد

دارد

دارد

ویژگی‌های امنیتی

سنسور اولتراسونیک اثر انگشت و توانایی تشخیص چهره

سنسور اولتراسونیک اثر انگشت و توانایی تشخیص چهره

سنسور اولتراسونیک اثر انگشت و توانایی تشخیص چهره

قیمت پایه

۷۹۹.۹۹ دلار

۹۹۹.۹۹ دلار

۱۲۹۹.۹۹ دلار

 

 

 

 

 

 

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *