فایل APK چیست؟

فایل APK چیست؟

هر سیستم عاملی دارای فایل‌های اجرایی مخصوصی برای نصب برنامه‌ها و بازی‌هاست. این فایل‌ها در سیستم عامل‌های مختلف دارای پسوندهای متفاوتی هستند. در سیستم عامل اندروید، پسوند این فایل‌ها APK است. هر بازی یا نرم‌افزاری که قرار است روی سیستم عامل اندروید نصب شود، باید دارای چنین پسوندی باشد.

ایجاد اعتماد قبل از دانلود فایل APK یک امر کاملا حیاتی است، چرا که اگر شما به عنوان یک کاربر حرفه‌ای در حوزه اندروید فعالیت داشته باشید احتمالا شنیده‌اید که مردم در مورد فایل‌های APK نیز صحبت می‌کنند. اگرچه ممکن است ماهیت APK برای بسیاری از مردم همچنان مبهم باشد، اما در این مقاله ما تلاش داریم که توضیح عمیق‌تری درباره APK ارائه دهیم.

در واقع فایل APK مخفف Android Package Kit است که به خودی خود همین عبارت می‌تواند سر نخ خوبی برای آشنایی با مفهوم این فایل باشد با اینحال، برای توضیح بیشتر باید اعلام کنیم که یک فایل APK آرشیو تمام دارایی‌هایی است که یک برنامه اندروید برای نصب و اجرا نیاز دارد. یک فایل APK را می‌توان در اکثر دستگاه‌هایی که از برنامه‌های اندروید پشتیبانی می‌کنند، بارگذاری کرد که این موضوع تنها محدود به تلفن‌ها و تبلت‌ها نمی‌شود و دیگر دیوایس‌ها مانند رایانه‌های شخصی را نیز شامل می‌گردد.

آیا نصب فایل‌های APK ایمن است؟

نصب فایل APK در صورتی قابل اعتماد یا ایمن است که تنها از یک منبع معتمد آن را دانلود کرده باشد. به دلیل اینکه متاسفانه فایل‌های APK گاهی اوقات می‌توانند به دستگاه‌ها آسیب برسانند و این به دلیل این است که برخی از آنها حاوی بدافزار هستند، بنابراین توصیه می‌شود که حتما از طریق مراجعی که می‌شناسید آن را دانلود کنید تا احتمال آلوده کردن دستگاه شما توسط یک برنامه تقلبی به حداقل برسد. با توجه به اینکه فایل APK یکی از رکن‌های مهم اندروید است، بهتر است جهت دانلود و نصب این فایل از فروشگاه‌های معتبر اندروید مانند گوگل پلی اقدام کنید. در حقیقت می‌توان گفت که APK یک فرمت فایل مانند EXE است.

پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید تا حد امکان تمامی نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از طریق فروشگاه رسمی گوگل (گوگل پلی) نصب کنید. اگر در دسترسی به این فروشگاه مشکل دارید، گزینه پیشنهادی بعدی ما نصب از طریق منابع معتبر دیگر است. باز هم اگر قصد دارید که خودتان به صورت دستی نرم‌افزارها را دانلود و نصب کنید، پیشنهاد می‌کنیم از سایت‌های معتبری همانند ApkPure و ApkMirror استفاده کنید. با این حال باید دقت داشته باشید که نصب کردن نرم‌افزارها به صورت دستی از سایت‌های ذکر شده، مشکلاتی دارد که یکی از آنها، بروزرسانی نشدن خودکار نرم‌افزارهاست.

در صورت دانلود از فروشگاه‌هایی مانند گوگل پلی اگر نرم‌افزار مورد نظر شما به نسخه جدیدتر آپدیت شود، این فروشگاه‌ها معمولا به شما اخطار می‌دهند که نسخه جدیدتری از نرم‌افزار موجود است و می‌توانید به راحتی با یک کلیک آن نسخه جدید را نصب کنید. اما در حالتی که نرم‌افزارها را به صورت دستی نصب کرده‌اید، برای آپدیت کردن باید به صورت دستی نیز اقدام کنید.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که از فروشگاه‌های ذکر شده نرم‌افزارهای مورد نظر خود را دانلود کنید و فقط زمانی به وب‌سایت‌ها مراجعه کنید که نرم‌افزار مورد نظر شما به هر دلیلی در این فروشگاه‌ها موجود نیست.

همچنین لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که وب‌سایت‌های ذکر شده، فقط حاوی APKهای نرم‌افزارها و بازی‌های رایگان هستند.

نحوه‌ی اجرای فایل APK بر روی گوشی اندروید

برای باز کردن یک برنامه اندروید در دستگاه اندرویدی خود فقط باید آن را مانند هر فایلی دانلود کنید و سپس در صورت تمایل آن را باز کنید. با اینحال، فایل‌های APK نصب شده در خارج از فروشگاه گوگل پلی ممکن است فورا به دلیل یک بلوک امنیتی نصب نشوند. برای دور زدن این محدودیت دانلود و نصب فایل‌های APK از منابع ناشناس (اگرچه ما این مورد را توصیه نمی‌کنیم) یا نصب نرم‌افزارهای دانلود شده به صورت دستی از وب‌سایت‌های معتبر، بسته به نسخه اندروید گوشی خود از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام کنید:

  • تنظیمات> برنامه‌ها> دسترسی به برنامه‌های ناشناخته
  • تنظیمات> برنامه‌ها و اعلانات> پشرفته> دسترسی به برنامه ویژه> نصب برنامه‌های ناشناخته
  • تنظیمات> برنامه‌ها و اعلانات
  • تنظیمات> امنیت

ممکن است لازم باشد برای نصب فایل‌های APK غیررسمی به برنامه خاصی مجوز بدهید. مثلا پس از انتخاب Chrome ممکن است لازم باشد به یکسری موارد اجازه دسترسی بدهید، از جمله آنها “نصب برنامه‌های ناشناخته” یا “منابع ناشناس” است که باید آن را فعال کنید. اگر پس از موارد اعلام شده همچنان فایل باز نشد، بهتر است آن را با یک برنامه فایل منیجر یا مدیریت فایل مثل ES File Explore جستجو کنید.

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *