نگاهی به ویژگی‌های اندروید۱۵

هر آنچه که از اندروید ۱۵ می‌دانیم

دیگر عادت کرده‌ایم که هر سال شاهد عرضه نسخه جدیدی از اندروید توسط گوگل باشیم. در سال ۲۰۲۴ نیز گوگل قصد دارد که نسخه پانزدهم اندروید را برای گوشی‌های مبتنی بر این سیستم عامل عرضه کند. چند روز پیش، اولین بتای عمومی اندروید ۱۵ برای دارندگان برخی از گوشی‌ها در دسترس قرار گرفت. با اینکه این نسخه از اندروید هنوز برای عرضه به صورت کامل آماده نیست، اما توانسته تا دیدی کلی از ویژگی‌های نسخه بعدی سیستم عامل گوگل را به ما بدهد.

ویژگی‌های جذاب اندروید۱۵

هنوز تاریخ عرضه نسخه نهایی اندروید ۱۵ مشخص نیست اما اگر بخواهیم به رفتار گوگل در سالیان گذشته استناد کنیم، باید انتظار داشته باشیم که این نسخه از اندروید اوایل پاییز برای گوشی‌های پیکسل و بعد از آن برای گوشی‌های برندهای دیگر عرضه شود. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به برخی از ویژگی‌های جدید و جذاب اندروید ۱۵.

 قابلیت اسکرین شات گرفتن و ضبط کردن بخشی از صفحه

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی اندروید ۱۵، ضبط ویدیو یا اسکرین شات گرفتن از صفحه گوشی است. اما بسیاری اوقات پیش آمده که کاربر فقط قصد داشته باشد از بخشی از صفحه ویدیو یا عکس بگیرد و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. در اندروید ۱۵، کاربران این قابلیت را دارند که فقط از بخش خاصی از صفحه عکس یا ویدیو بگیرند. این قابلیت در هنگام به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش گوشی با دیگران نیز کاربرد دارد.

پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای

اندروید ۱۵ پیشتیبانی از اتصالات ماهواره‌ای را گسترش خواهد داد. در این نسخه از اندروید شاهد المان‌های رابط کاربری‌ای در رابطه با اتصالات ماهواره‌ای هستیم تا کاربر خیلی سریع و راحت بداند که چه زمانی گوشی در حال استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای است.

همچنین در اندروید ۱۵ نرم‌افزارهای SMS می‌توانند برای دریافت و ارسال پیام کوتاه از اتصال ماهواره‌ای استفاده کنند.

کمتر شدن صدای اعلان‌های پی‌ در پی

اعلان‌ها یا نوتیفیکیشن‌ها را شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند دانست. اما دریافت پی در پی نوتیفیکیشن در یک بازه زمانی کوتاه واقعا می‌تواند برای کاربر آزار دهنده باشد. در این نسخه از اندروید، گوگل قابلیت جدیدی را با نام Notification Cooldown به گوشی‌های اندرویدی آورده است. در صورتی که یک اپلیکیشن در بازه زمانی کوتاه اعلانات زیادی داشته باشد (به طور مثال دریافت چندین پیغام در یک بازه زمانی کوتاه در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان)، سیستم عامل به طور خودکار صدای اعلانات پی در پی را کم می‌کند تا تجربه لذت‌بخش‌تری را برای کاربر رقم بزند.

اعلانات محرمانه

بسیاری از اپلیکیشن‌های جدید برای بالا بردن امنیت خود، از احراز هویت دو عاملی استفاده می‌کنند. به این ترتیب که برای وارد شدن به حساب کاربری خود، علاوه بر یوزرنیم و پسورد، باید کدی را که معمولا به شماره موبایل شما فرستاده می‌شود، وارد کنید. در نسخه جدید سیستم عامل اندروید، برخی از نرم‌افزارهایی که توسط سیستم عامل به عنوان نرم‌افزارهای امن شناخته نشوند، نمی‌توانند به این کدها دسترسی داشته باشند.

اتصال راحت‌تر دستگاه‌های بلوتوثی

در اندروید ۱۵، کاربران با فشردن دکمه بلوتوث در بخش تنظیمات سریع، با صفحه‌ای مواجه می‌شوند که می‌توانند خیلی سریع دستگاه‌های بلوتوثی خود را به گوشی متصل کنند یا اتصال آن‌ها را قطع کنند. تا پیش از این، با فشردن دکمه تنظیمات سریع بلوتوث، کاربر فقط می‌توانست بلوتوث دستگاه خود را روشن یا خاموش کند.

بالاتر بردن کیفیت دوربین گوشی در هنگام استفاده به عنوان وب‌کم

گوگل در اندروید ۱۴، قابلیت استفاده از گوشی به‌عنوان وب‌کم را به سیستم عامل اندروید آورد. اما به دلیل الگوریتم‌های گوگل، این قابلیت فقط با کیفیت کم میسر بود و کاربران برای دست یافتن به کیفیت بالاتر باید از نرم‌افزارهای متفرقه استفاده می‌کردند. این مشکل در اندروید ۱۵ حل شده است و کاربران با انتخاب گزینه HQ می‌توانند از گوشی خود به عنوان یک وب‌کم با کیفیت استفاده کنند.

اجرا شدن تمام نرم‌افزارها به صورت تمام صفحه

سیستم عامل اندروید به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز، نرم‌افزارهای خود را به صورت کاملا تمام صفحه اجرا کنند. اما خیلی از سازندگان برنامه‌ها، از این قابلیت استفاده نمی‌کنند. در اندروید ۱۵، فارغ از اینکه توسعه دهندگان از این ويژگی استفاده کنند یا نه، نرم‌افزارها به صورت پیش‌فرض به صورت تمام صفحه (لبه تا لبه) اجرا می‌شوند.

آرشیو کردن نرم افزارها به صورت سیستمی

قابلیت آرشیو کردن نرم‌افزار به کاربران این اجازه را می‌دهد تا در صورت نیاز به فضای بیشتر، بدون از دست دادن داده‌های شخصی برنامه مورد نظر، آن را پاک کنید. در صورت دوباره نصب کردن این نرم‌افزار، تمامی تنظیمات و داده‌های شما برخواهند گشت. این قابلیت تا پیش از این فقط از طریق گوگل پلی‌استور در دسترس بود اما در اندروید ۱۵، این قابلیت به صورت سیستمی پیاده‌سازی شده است. به این ترتیب حتی نرم‌افزارهایی که از بازارهای دیگر نصب شده‌اند، می‌توانند با یک کلیک آرشیو شوند.

ویژگی‌های ذکر شده در بالا تنها تعدادی از ویژگی‌های اندروید ۱۵ است. از دیگر ویژگی‌های کلی نسخه بعدی اندروید می‌توان به بهبود عملکرد و همچنین ویژگی‌های جدید امنیتی اشاره کرد. با این حال تا زمان عرضه رسمی اندروید ۱۵ زمان زیادی باقی مانده است و در این مدت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ویژگی‌های دیگری به این نسخه اضافه شود یا حتی برخی از ویژگی‌ها در نسخه نهایی حذف شده باشند. برای دریافت پاسخ تمامی این سوال‌ها باید تا زمان عرضه رسمی نسخه بعدی اندروید، که به احتمال زیاد اوایل پاییز و هم‌زمان با عرضه گوشی‌های پیکسل ۹ است، صبر کنیم.

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *