Google IO 2024

 مهم‌ترین اتفاقات رویداد Google I/O 2024

رویداد سالیانه گوگل مربوط به توسعه دهندگان با نام Google I/O چندی پیش برگزار شد. در رویداد امسال، گوگل از هیچ سخت‌افزاری رونمایی نکرد و به جای آن تمرکز اصلی خود را روی معرفی ویژگی‌های هوش مصنوعی خود گذاشت. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین رونمایی‌های این رویداد می‌اندازیم.

 

نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات رویداد Google I/O 2024

 

ویژگی‌های جدید برای Google Gemini

جمینای ننو، نام مدل زبانی بزرگ گوگل روی دستگاه‌های اندرویدی است. در رویداد گوگل I/O امسال، گوگل از ویژگی‌های جدید این هوش مصنوعی رونمایی کرد. بنا به ادعای ساندرا پیچای، مدیرعامل گوگل، این ابزار می‌تواند هرگونه ورودی (متن، عکس، صوت، ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی و حتی تصویر زنده از دوربین گوشی) را دریافت کند و بر اساس آن‌ها نیاز کاربر را پاسخ دهد، سوال او را جواب دهد یا اطلاعات را جمع‌بندی کند. به طور مثال، کاربر می‌تواند با نگه داشتن دوربین موبایل روی یک کتابخانه، تمامی کتاب‌ها را درون یک پایگاه داده ذخیره کند.

از طرف دیگر، جمینای ۱.۵ پرو که هوش مصنوعی قوی‌تر گوگل که از طریق فضای ابری کار می‌کند، در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفت تا آن‌ها بتوانند برای ساخت و توسعه برنامه‌های خود از این ابزار استفاده کنند.

 

جستجوی بهتر در عکس‌ها

در این رویداد، گوگل از ویژگی‌ جدید Ask Photos برای گوگل فوتوز، نرم‌افزار ذخیره و تماشای عکس‌های خود، رونمایی کرد. این ویژگی‌ به کاربران اجازه می‌دهد تا از جمینای بخواهد تا در عکس‌های ذخیره شده در گوشی جستجو کند و نتیجه را به شما اعلام کند. به طور مثال، کاربر می‌تواند از جمینای درخواست کند که پلاک ماشینش را به او بگوید. جمینای در این حالت تمامی عکس‌های گوگل فوتوز را جستجو می‌کند، ماشین شما را در عکس‌ها پیدا می‌کند و پلاک را به شما می‌گوید. گوگل خاطرنشان کرده است که تمامی اطلاعات بدست آمده از عکس‌های شما فقط و فقط روی دستگاه شما ذخیره خواهد شد و از آن‌ها برای نشان دادن تبلیغ‌های شخصی‌سازی شده استفاده نخواهد شد. این ویژگی تابستان امسال در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

ویژگی‌های هوش مصنوعی در ابزارهای کاری گوگل

در رویداد برگزار شده، گوگل اعلام کرد که هوش مصنوعی جمینای از این به بعد در ابزارهای کاری گوگل (جیمیل، درایو، داکس، شیتس و اسلایدس) در دسترس قرار دارد. کاربر می‌تواند از جمینای سوال بپرسد، از آن برای نوشتن ایمیل‌ کمک بگیرد یا از جمینای درخواست کند تا متن یا ایمیلی را برای وی جمع‌بندی کند.

علاوه بر این ویژگی‌ها، گوگل از امکاناتی برای دانش‌آموزان نیز رونمایی کرد. یکی از این ویژگی‌ها، یک روبات است که می‌تواند به دانش‌آموزان در تکالیف خانه کمک کند. ویژگی‌ Circle to Search نیز بروزرسانی‌ای دریافت خواهد کرد که می‌تواند نحوه حل کردن معادلات مختلف را به دانش‌آموزان نشان دهد.

آخرین ویژگی اضافه شده به اکوسیستم کاری گوگل، یک دستیار هوش مصنوعی است. این دستیار که کاربر می‌تواند هر اسمی برای آن انتخاب کند، به شما در ارتباط گرفتن با همکاران‌تان کمک می‌کند، می‌تواند پروژه‌ها را رصد کند، فهرست کارهای انجام نشده را بسازد و وظایف محول شده به هم‌‌تیمی‌ها را پیگیری کند.

 

پروژه استرا

آسترا، نام بات گفتگوی بصری گوگل است. این بات در حقیقت یک نسخه بسیار پیشرفته‌تر از گوگل لنز محسوب می‌شود. کاربر می‌تواند با روشن کردن دوربین گوشی خود، هر سوالی را از این بات در رابطه با چیزهایی که درون دوربین مشخص است، بپرسد. این بات می‌تواند در نوشتن کد به شما کمک کند، برنامه ورزشی با توجه به فیزیک شما به شما پیشنهاد دهد و حتی برای حیوان خانگی شما نامی را انتخاب کند.

 

ابزارهای خلاقانه

یکی از ابزارهای جدید معرفی شده در این رویداد، VideoFX نام دارد. این ابزار بر پایه Veo، ابزار تولید ویدیو گوگل ساخته شده است و می‌تواند ویدیوهای با رزولوشن 1080p بر اساس نوشته‌های شما تولید کند. ابزار ImageFX گوگل که توانایی ساخت عکس بر اساس نوشته‌های شما را دارد نیز با دریافت یک بروزرسانی نتایج بسیار بهتری را تولید خواهد کرد.

ابزار MusicFX گوگل نیز یک قابلیت جدید به نام DJ Mode دریافت خواهد کرد. این ابزار به موزیسین‌ها این امکان را می‌دهد تا بر اساس نوشته، سمپل‌ها و لوپ‌هایی را برای تولید موسیقی بسازند.

 

ویژگی‌های جدید موتور جستجوی گوگل

نباید فراموش کنیم که گوگل کار خود را به عنوان یک موتور جستجوی اینترنت آغاز کرد. گوگل در رویداد I/O امسال از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی برای موتور جستجوی خود رونمایی کرد. یکی از این ویژگی‌ها، جستجوی مرتب شده بر اساس هوش مصنوعی است. به این ترتیب، نتایج جستجوی شما خواناتر خواهد شد و جستجو در عکس‌ها نیز نتایج بهتری را به کاربر ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه شده به جستجوی گوگل، جمع‌بندی هوش مصنوعی است. این ویژگی‌ با جستجو در نتایج وب‌سایت‌های معتبر، یک جمع‌بندی کلی از سوال پرسیده شده در بالای نتایج جستجو به کاربر نشان می‌دهد. با این حال بسیاری از تولید کنندگان محتوا و وب‌سایت‌هایی که برای درآمد به بازدید وب‌سایت متکی هستند، از این ویژگی به هیچ‌وجه استقبال نکرده‌اند زیرا که باعث می‌شود بازدید سایت‌های آن‌ها با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شود.

 

ویژگی‌های بسیار زیاد دیگری نیز در این رویداد توسط گوگل برای سرویس‌های مختلفش رونمایی شد که ما در این مطلب به بیان برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم. به نظر شما جالب‌ترین رونمایی مراسم Google I/O 2024 کدام یک از ویژگی‌های ذکر شده در این مقاله بوده است؟

 

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *