iOS 18 Overview [H]

نگاهی به iOS 18 و هوش مصنوعی اپل

شب گذشته و در جریان رویداد WWDC (رویداد مخصوص توسعه‌دهندگان که توسط شرکت اپل برگزار می‌شود)، اپل از جدیدترین نسخه از سیستم عامل آیفون خود موسوم به iOS 18 رونمایی کرد. اما مورد انتظارترین اتفاق دیشب، معرفی هوش مصنوعی اپل با نام Apple Intelligence بود. در فاصله چند روز مانده به آغاز مراسم، شایعات بسیاری در رابطه با رویکرد اپل نسبت به هوش مصنوعی وجود داشت و در حالیکه رقبای دیگر اپل مانند گوگل و مایکروسافت به ترتیب با جمینای و کوپایلوت مدتی است که پا به دنیای هوش مصنوعی گذاشته‌اند، همه منتظر بودند تا ببینند که اپل چگونه قدم به این بخش از تکنولوژی می‌گذارد. در این مطلب نگاهی به ویژگی‌های جدید iOS 18 و هم‌چنین هوش مصنوعی اپل خواهیم داشت.

 

ویژگی‌های iOS 18 و هوش مصنوعی اپل

 

شخصی سازی ظاهری 

یکی از ویژگی‌هایی که بسیاری از کاربران آیفون مدت‌هاست که درخواست آن را دارند، قابلیت‌های بیشتر شخصی‌سازی ظاهری است. اپل نیز کنفرانس خود را با تمرکز روی این ویژگی‌ها آغاز کرد. در iOS 18 کاربران می‌توانند آیکون‌های صفحه نمایش خود را به دلخواه هر جای صفحه قرار دهند. هم‌چنین در هنگام استفاده از حالت تاریک (دارک مود) آیکون‌های اپلیکیشن‌ها کمی تاریک‌تر می‌شوند تا خوانایی آن‌ها راحت‌تر شود. علاوه بر این ویژگی‌ها، کاربران می‌توانند به دلخواه رنگ کلی آیکون‌ها تغییر دهند تا گوشی‌شان بیش از پیش حالتی منحصر بفرد به خود بگیرد.  

 

Control Center 

کنترل سنتر آیفون نیز در iOS جدید ویژگی‌های جدیدی را دریافت خواهد کرد. از این پس کاربران می‌توانند محتوای چند رسانه‌ای خود را از همان‌جا کنترل کنند. کسانی نیز که دارای خانه‌ای هستند که ابزار هوشمند دارد می‌توانند از کنترل سنتر آیفون خود کنترل کاملی روی تمامی وسایل خانه خود داشته باشند. هم‌چنین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانند برای این بخش کنترل‌ها و ویجت‌هایی را مختص به اپلیکیشن خود طراحی کنند. علاوه بر این ویژگی‌ها، از این به بعد کاربران آیفون می‌توانند آیکون‌های روی صفحه قفل گوشی خود را (که به طور پیش‌فرض دوربین و چراغ قوه بود) به دلخواه خود تعویض کنند.

 

App Lock

حریم شخصی و حفاظت از آن از دیگر بخش‌هایی بود که اپل در مراسم دیشب تمرکز ویژه‌ای روی آن داشت. در iOS 18 کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را قفل کنند و این اپلیکیشن‌ها فقط زمانی قابل استفاده هستند که صاحب گوشی از طریق رمز یا چهره قفل آن‌ها را باز کند. همچنین قابلیت پنهان کردن اپلیکیشن‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های سیستم عامل جدید اپل است.

 

iMessage 

اما یکی از بخش‌هایی که ویژگی‌های جدید بسیاری را دریافت خواهد کرد، بخش پیام‌های آیفون است. از این به بعد کاربرانی که برای ارتباط با دیگران از iMessage استفاده می‌کنند، می‌توانند با هر اموجی که دوست دارند به پیغام‌ها ری‌اکشن نشان دهند. یکی از پردرخواست‌ترین ویژگی‌های کاربران، قابلیت زمان‌بندی کردن پیغام‌ها بود که این مورد نیز در iOS 18 اضافه خواهد شد. به این ترتیب کاربران می‌توانند پیغامی را نوشته و آن‌ را زمان‌بندی کنند تا در زمان مشخص شده پیغام ارسال شود. قابلیت ارسال و دریافت پیام از طریق ماهواره نیز در نسخه بعدی سیستم عامل آیفون وجود خواهد داشت. همچنین کاربران می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی اپل،‌ در همان اپلیکیشن پیغام‌ها عکس‌هایی را تولید کنند و آن عکس را برای دوستان خود ارسال کند. قابلیت‌های دیگری مانند پررنگ‌تر کردن متن، خط کشیدن زیر آن و ایتالیک کردن نیز در این نسخه از iOS در دسترس قرار خواهد گرفت.

 

Email

اپلیکیشن ایمیل آیفون نیز دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. از این به بعد، این اپلیکیشن ایمیل‌های شما را به صورت خودکار دسته‌بندی می‌کند تا پیدا کردن ایمیل‌های مهم و حساس به زمان بسیار راحت‌تر باشد.

 

Game Mode

«حالت بازی» نیز در هنگام انجام بازی بسیاری از فعالیت‌های و پردازش‌های پشت صحنه را قطع می‌کند تا بازی‌های روی گوشی شما به بهترین نحو ممکن اجرا شوند.

 

Photo App

یکی دیگر از تغییرات بسیار بزرگ نسخه جدید سیستم عامل آیفون، مربوط به اپلیکیشن عکس‌ها می‌شود. حال کاربران می‌توانند خیلی راحت‌تر در عکس‌های خود جستجو کنند. همچنین این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی دسته‌بندی بهتری برای عکس‌های شما انجام می‌دهد. اپلیکیشن عکس‌های اپل ویژگی‌های بسیار زیاد دیگری را نیز دریافت کرده است. به طور مثال قابلیت حذف اشیا یا افراد از عکس‌ها توسط هوش مصنوعی و جستجو برای عکس‌هایی که با یک لباس خاص گرفته شده‌اند از دیگر ویژگی‌هایی است که قرار است با این بروزرسانی نرم‌افزاری در دسترس کاربران آیفون قرار بگیرد.

 

هوش مصنوعی Apple

موارد بالا، ویژگی‌های کلی‌ای بودند که قرار است با iOS 18 در دسترس کاربران آیفون قرار بگیرند. اما هوش مصنوعی اپل قرار است که چگونه نحوه تعامل کاربر با آیفون را تغییر دهد؟ یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل، شخصی بودن آن است. این هوش مصنوعی به دلیل اینکه در کل سیستم عامل iOS پیاده‌سازی شده است، شما را می‌شناسد و می‌تواند پیشنهاداتی مناسب و مطابق با سلیقه و سبک زندگی شما به شما ارائه دهد.

به طور مثال شما می‌توانید از هوش مصنوعی اپل درخواست کنید که عکسی را جستجو کند، آن را متناسب با سلیقه‌تان ویرایش کند و عکس ویرایش‌ شده را در اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کند. یا حتی می‌توانید از سیری (دستیار صوتی آیفون) درخواست کنید که عکس گواهینامه رانندگی شما را در میان عکس‌هایتان پیدا کند، شماره شناسایی آن را استخراج کرده، کپی کند و آن را در اپلیکیشن‌های مختلف جایگذاری کند. قابلیت ساخت اموجی‌های اختصاصی با استفاده از هوش مصنوعی نیز ویژگی‌ دیگری است با نام Genmoji که در iOS جدید در دسترس قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، شما می‌توانید از هوش مصنوعی اپل درخواست کنید تا در میان ویدیوهای گرفته شده‌تان، صحنه خاصی را جستجو کند. به دلیل اینکه هوش مصنوعی اپل به تمامی بخش‌های سیستم عامل دسترسی دارد، می‌تواند دوستان و افراد خانواده شما را شناسایی کند و حتی ارتباط آن‌ها با شما را درک کند. به این ترتیب شما می‌توانید از هوش مصنوعی اپل درخواست کنید که عکس یا ویدیویی را با حضور افراد خاص برای شما پیدا کند.

اپلیکیشن ضبط صدای آیفون نیز می‌تواند مکالمات شما را به متن تبدیل کند و همچنین از این پس آیفون قابلیت ضبط کردن تمامی تماس‌های گرفته شده را خواهد داشت (البته پیش از شروع به ضبط، طرف مقابل نیز از ضبط شدن مکالمه آگاه خواهد شد).

ویژگی‌های ذکر شده تنها برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که قرار است با iOS 18 و  Apple Intelligence (هوش مصنوعی اپل) در دسترس قرار بگیرد و این بروزرسانی، قابلیت‌های بسیار زیاد دیگری را نیز در خود جای داده است.

اپل اینتلیجنس، هوش مصنوعی اپل پاییز امسال و همراه با iOS 18 برای گوشی‌های آیفون، آیپدها و کامپیوترهای مک در دسترس قرار خواهد گرفت. بتای مخصوص توسعه‌دهندگان این سیستم عامل هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته است و بتای عمومی آن نیز از ماه آینده میلادی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

امتیاز این مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *